RETUR & REKLAMATION
ÅNGERRÄTT
Vid köp av varor på vår hemsida gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som är konsument har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar (ångerfristen) utan att du behöver ange något skäl. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan.
Undantag från ångerrätten
Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en personlig prägel gäller inte ångerrätten, tex beställningsvaror. I samband med att du beställer en vara på vår hemsida som inte omfattas av ångerrätten får du klar och tydlig information om det innan du avslutar din beställning. Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår hemsida, www.historiskamobler.se så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.
Så här gör du när du ångrar köpet
Innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut ska du skicka ett meddelande till oss om att du ångrat köpet via telefon eller e-postmeddelande. Ange hur vi kan kontakta dig samt ordernummer och kvitto.
Så här returnerar du varan till oss
När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss så fort som möjligt, dock inte senare än inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss att du ångrade köpet.
Innan du returnerar varan rekommenderar vi att du kontaktar oss på telefon: 0762481448
Ansvaret för varans skick
Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad och helst i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.
Ersättning för att varan minskat i värde
Varan får inte vara använd när den returneras. Du får undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen då vi inte kommer att kunna sälja varan vidare till fullpris.
Återbetalning vid ångerrätt
När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan. Återbetalningen avser ej eventuella fraktkostnader. Du ska ersätta oss för eventuell värdeminskning av varan i den mån varan har minskat i värde till följd av att du har hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig (värdeminskningsavdrag).
Återbetalning kommer att ske inom 14 dagar efter vi mottagit den returnerade varan.
Återbetalning kommer att ske till kundens kontonummer.
REKLAMATION
Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens (1990:932) regler. Gäller ursprungliga fel och inte slitage eller handhavande fel. Eftersom trä är ett levande material kan naturliga avvikelser/rörelser uppstå vid olika årstider, då dessa uppstår naturligt kan de ej ses som ett ursprungligt fel. Handhavande fel kan tex vara att du inte tagit hand om möblerna eller att du inte följt våra skötselråd för massiva möbler.
Så här reklamerar du
Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du anmärkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och detaljerade bilder samt bilder på varan i helbild som visar eventuella fel eller skador. Kontakta oss alltid vid skador eller reklamationer. Bilder skickas med e-post till kontakt@historiskamobler.se.
Reklamationen lämnas till oss via e-post. Ange namn och adressuppgifter i mailet.
Våra rutiner vid reklamationer
När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.
Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen avslår vi reklamationen.
Kontakta oss för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att det är en godkänd reklamation.
FORCE MAJEURE
Historiska Möbler Sverige AB ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Historiska Möbler Sverige AB åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om sådan händelse varar i mer än 5 dagar har Historiska Möbler Sverige AB och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.