KÖPEVILLKOR


1. ALLMÄNNA VILLKOR

Följande allmänna villkor (”Köpvillkor”) gäller när du som konsument (”Kund”, ”Du”) gör en beställning via www.historiskamobler.se och tillhörande sidor. Ett avtal ingås mellan kund och Historiska Möbler Sverige AB, org.nr. AB 559169-3543 när du bekräftat din beställning i en orderbekräftelse som har skickats till dig via e-post.

Villkoren är inte tillämpliga på näringsidkares köp, varför näringsidkare inte kan till någon del åberopa dessa villkor. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

För att kunna beställa en vara i vår webbutik måste du ha fyllt 18 år.


Bolagsinformation:
Historiska Möbler Sverige AB
Lagnösundsvägen 4
13432 Gustavsberg
Org.nr: 559169-3543
Mejl: kontakt@historiskamobler.se
Kontakt. Tel 076-248 14 48

Historiska Möbler Sverige AB strävar efter att all information och uppgifter som visas på våra sociala kanaler och hemsida ska vara korrekta. Det kan dock i vissa undantagsfall förekomma felaktiga uppgifter. Vi reserverar oss för felaktigt angivna prisuppgifter, felaktiga uppgifter om lagersaldo, att varan är slutsåld, felskrivningar eller feltryck i produktbeskrivningar eller annan felaktig information. Historiska Möbler Sverige AB förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga uppgifter.

Vi reserverar oss för att färgåtergivningen i de bilder som visas på våra sociala kanaler och hemsida kan skilja sig från den färg varan har i verkligheten. Tänk därför på innan du beställer att produktbilderna som visas inte alltid återger exakt samma färg som varan har i verkligheten. Hur färger återges beror på olika faktorer, bland annat ljus eller din dators bildskärmsinställningar.

2. BESTÄLLNING & AVTAL OM KÖP 

För att kunna handla hos oss måste du acceptera våra allmänna villkor (”Köpvillkor”). Genom att beställa en vara accepterar du villkoren och samtycker till att Historiska Möbler Sverige AB behandlar dina personuppgifter och användningen av cookies, läs mer under Integritetspolicy.

Skötselråd för massiva möbler

Vi värnar om att du verkligen tar hand om dina möbler för att bibehålla dess långvarighet. Läs mer på Skötselråd för massiva möbler

Beställningen är förenad med betalningsskyldighet

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. Av denna anledning finns det en text som informerar om betalningsskyldigheten där du klickar för att slutföra köpet av varan.

När du har lagt din beställning får du en orderbekräftelse från Historiska Möbler Sverige AB, som skickas till den e-postadress som du har uppgett.

Orderbekräftelsen innebär att vi har accepterat din beställning och att ett bindande Avtal om köp har uppkommit mellan dig och Historiska Möbler Sverige AB. Du bör noga läsa igenom orderbekräftelsen eftersom den innehåller viktig information om din beställning och leveransdatum. Du har nu 24 timmar på dig att betala för din vara annars avbryts beställningen. Ser du några felaktigheter, kontakta oss snarast.

3. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

Alla våra betalningar görs med Swish.

När du beställer en vara gäller det priset som visas på hemsidan. Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive lagstadgad mervärdeskatt. Fraktkostnaderna är inte inkluderade i priset utan tillkommer separat, se nedan. När du gör din beställning kommer fraktkostnaden att visas på orderbekräftelsen.

Alla våra betalningar görs via Swish. Det är enkelt, spar tid och är tryggt för kunden. Betalningarna görs till 123 013 41 06, Historiska Möbler Sverige AB. Kvitto skickas digitalt.


4. LEVERANS, FRAKT & TRANSPORT

Avlämning av varan

Om vi inte kommit överens med dig om något annat så levereras dina varor till porten alternativt till din ytterdörr om du bor i lägenhet och fram till din tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns där en lastbil kan köra. Avisering kan ske via e-post, vanlig post, SMS eller telefonsamtal.

Legitimation vid leverans

När du tar emot en leverans behöver du kunna legitimera dig med en giltig legitimation. Om en annan person (ombud) tar emot leveransen behöver ombudet visa upp en giltig legitimation samt orderbekräftelsen.

Leveransbegränsningar

Vi levererar endast till adresser inom Sverige* Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Kontakta oss om du har frågor om sådan leverans.

* Leverans av våra sängbord har begränsningar pga. den känsliga marmorskivan. Den kan i dagsläget endast levereras inom Stockholmsområdet. Har du frågor, kontakta kontakt@historiskamobler.se

* För leverans utomlands kontakta oss på kontakt@historiskamobler.se eller telefon 076 248 14 48.
 

Fraktkostnader för Hemleverans

* Hämta själv - Norra Lagnö (0 kr) 

Du kan alltid välja att själv hämta varorna hos oss. Om du väljer detta alternativ, meddelar vi dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning. Adressen till vårt showroom är Lagnösundvägen 4 på Norra Lagnö. Att hämta varorna själv är självklart kostnadsfritt.

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket/brev med Posten och kan hämtas på närmaste postombud. Du får en avisering via SMS eller som avi när paketet finns redo för avhämtning. Tjänsten kan endast utnyttjas vid köp på historiskamobler.se.

Leveranstid

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse. Uppgivna leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och bekräftat din order till dess att din vara kan hämtas eller skickas från vårt lager. 

Leveranstiden på möbler ligger normalt på 2-3 veckor, förutom våra matbord som har en leveranstid på ca 5 veckor. Vi uppdaterar alltid vår aktuella leveranstid och du hittar det längst upp på hemsidan.

Leveranstiden för frakt ligger normalt på ca 3-7 vardagar.

Outlösta försändelser och ej mottagna varor

Alla försändelser föraviseras via post, telefon eller sms. Vi kommer att skicka en leveransbekräftelse till dig när varorna är klara för leverans. Om du inte mottagit någon avisering från fraktbolaget inom en vecka efter det att du fick din leveransbekräftelse, måste du kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall som brev, postpaket, lastpall eller större paket returneras till Historiska Möbler Sverige AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren inte medverkat till att hämta eller ta emot beställda varor enligt vad som anges nedan, trots påminnelser, uppkommer hanteringskostnader för Historiska Möbler Sverige AB. Historiska Möbler förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för dessa kostnader enligt vad som anges nedan.

* Inte hämtat ut paket från utlämningsstället

* Inte varit tillgänglig på uppgivet telefonnummer för avisering

* Vägrat ta emot leveransen

* Uppgivit felaktigt namn-, adress eller kontaktuppgifter

När det gäller brev och paket är avgiften outlöst försändelse 250 kronor inkl. moms. För varor på lastpall eller större paket är avgiften 3500 kronor inkl. moms. Avgiften täcker kostnaden för returfrakten och returadministrationen. Avgiften debiteras via faktura.


5. RETUR (ÅNGERRÄTT)

Vid köp av varor på vår hemsida gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som är konsument har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar (ångerfristen) utan att du behöver ange något skäl. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan.

Undantag från ångerrätten

Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en personlig prägel gäller inte ångerrätten, tex beställningsvaror. I samband med att du beställer en vara på vår hemsida som inte omfattas av ångerrätten får du klar och tydlig information om det innan du avslutar din beställning.

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår hemsida, www.historiskamobler.se så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Så här gör du när du ångrar köpet

Innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om att du ångrat köpet via telefon eller e-postmeddelande. Ange hur vi kan kontakta dig genom att lämna dina kontaktuppgifter i form av namn, adress, mobiltelefonnummer och e-postadress. Vi behöver också veta varans namn, ordernummer och betalningsreferens.

Våra fullständiga adress- och kontaktuppgifter finns längst upp på denna sida, se under rubriken Bolagsinformation.

Så här returnerar du varan till oss

När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss så fort som möjligt, dock inte senare än inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss att du ångrade köpet.

Innan du returnerar varan rekommenderar vi att du kontaktar oss på telefon: 0762481448

Ansvaret för varans skick

Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad och helst i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.

Ersättning för att varan minskat i värde

Varan får inte vara använd när den returneras. Du får undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen då vi inte kommer att kunna sälja varan vidare till fullpris.

Återbetalning vid ångerrätt

När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan. Återbetalningen avser ej eventuella fraktkostnader.

Du ska ersätta oss för eventuell värdeminskning av varan i den mån varan har minskat i värde till följd av att du har hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig (värdeminskningsavdrag).

Återbetalning kommer att ske inom 14 dagar efter vi mottagit den returnerade varan. 


6. REKLAMATION

Transportskada 

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen, alternativt när du hämtar möbeln hos oss. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats.

Så här anmäler du transportskador

Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad. Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Be chauffören att även göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt ordernummer. Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballage.

Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig.

Reklamation

Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens(1990:932) regler. Gäller ursprungliga fel och inte slitage eller handhavande fel. Eftersom trä är ett levande material kan naturliga avvikelser / rörelser uppstå vid olika årstider, då dessa uppstår naturligt kan de ej ses som ett ursprungligt fel. Handhavande fel kan tex vara att vi ser att inte rekommendationer för skötselråd följts.

Så här reklamerar du

Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och detaljerade bilder samt bilder på varan i helbild som visar eventuella fel eller skador. Kontakta oss alltid vid skador eller reklamationer. Bilder skickas med e-post till kontakt@historiskamobler.se.

Reklamationen lämnas till oss antingen via e-post. Ange namn och adressuppgifter samt e-postadress där vi kan nå dig.

Våra rutiner vid reklamationer

När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.

Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen avslår vi reklamationen.

Kontakta oss för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att det är en godkänd reklamation.

 

7. FORCE MAJEURE

Historiska Möbler Sverige AB ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Historiska Möbler Sverige AB åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om sådan händelse varar i mer än 5 dagar har Historiska Möbler Sverige AB och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.

8. INTEGRITETSPOLICY OCH ANVÄNDNINGEN AV COOKIES

Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) EU 2016/279.

Historiska Möbler Sverige AB värnar om dina personuppgifter och vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Genom att använda vår webbplats eller handlar i våra butiker, godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy.

Historiska Möbler Sverige AB, Lagnösundsvägen 4, 134 32 Gustavsberg, org. nr.559169-3543, ansvarar för de personuppgifter som du lämnar till oss i våra sociala kanaler, på hemsida och i showroom.

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.

Vilka personuppgifter samlar vi in?

När du handlar hos oss lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi skall kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. 

Vi samlar även in hur våra besökare som använder historiskamobler.se och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner. 

Syfte med behandling av personuppgifter

Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:

* Fullgöra avtal
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, reklamation, garantiärenden och legala krav. 

* Förbättra och optimera vår webbsida
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats. 

* Kundkommunikation
Den e-postadress och det mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.

Mottagare av personuppgifterna
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet samt leverera de varor du beställt.

Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet.

Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning.

Om dina personuppgifter kommer delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.


COOKIES

Cookies är små filer som vår webbplats sparar i webbläsaren och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen i vår hemsida samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta hemsidan. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att möta och rikta vår reklam - och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster.

Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare. Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka platsens funktionalitet.

Hur länge behåller vi din personliga information

Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som till exempel bokföringslag eller skattelagstiftning.

Ändringar i denna integritetspolicy

Historiska Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen.