BETALNING & LEVERANS


BETALNINGSVILLKOR

När du beställer en vara gäller det priset som visas på hemsidan. Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive lagstadgad mervärdeskatt. Fraktkostnaderna är inte inkluderade i priset utan tillkommer separat, se nedan. När du gör din beställning kommer fraktkostnaden att visas på orderbekräftelsen.

Alla våra betalningar görs via Swish. Det är enkelt, spar tid och är tryggt för kunden. Betalningarna görs till 123 013 41 06, Historiska Möbler Sverige AB. Kvitto skickas digitalt.


Beställningen är förenad med betalningsskyldighet


Då alla våra möbler är beställningsvaror sker betalningen på hela varans belopp i förskott.

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. Av denna anledning finns det en text som informerar om betalningsskyldigheten där du klickar för att slutföra köpet av varan.

När du har lagt din beställning får du en orderbekräftelse från Historiska Möbler Sverige AB, som skickas till den e-postadress som du har uppgett.

Orderbekräftelsen innebär att vi har accepterat din beställning och att ett bindande Avtal om köp har uppkommit mellan dig och Historiska Möbler Sverige AB. Du bör noga läsa igenom orderbekräftelsen eftersom den innehåller viktig information om din beställning och leveransdatum. Du har nu 24 timmar på dig att betala för din vara annars avbryts beställningen. Ser du några felaktigheter, kontakta oss snarast.


LEVERANSVILLKOR

När du handlar på Historiska Möbler kan du välja mellan olika leveranssätt:

·       Hemleverans

·       Hämta hos oss

I vårt beställningsformulär väljer du det alternativ som passar dig bäst.


HEMLEVERANS

Hemleverans sker antingen av Historiska Möbler eller DHL. Om vi inte kommit överens med dig om något annat så levereras dina varor till porten alternativt till din ytterdörr om du bor i lägenhet och fram till din tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns där en lastbil kan köra. Avisering kan ske via e-post, SMS eller telefonsamtal.

Legitimation vid leverans

När du tar emot en leverans behöver du kunna legitimera dig med en giltig legitimation. Om en annan person (ombud) tar emot leveransen behöver ombudet visa upp en giltig legitimation samt kvittot för varan.


Leveransbegränsningar

Vi levererar endast till adresser inom Sverige* Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Kontakta oss om du har frågor om sådan leverans.

* Leverans av våra sängbord har begränsningar pga. den känsliga marmorskivan. Vi har därför valt att skicka marmorskivorna separat, väl inpackat. Lim och instruktioner skickas med frakten och kunden limmar enkelt och smidigt på skivorna hemma. Har du frågor, kontakta kontakt@historiskamobler.se

* För leverans utomlands kontakta oss på kontakt@historiskamobler.se eller telefon 076 248 14 48.

Din leveranskostand måste vara fullbetald innan leverans.


HÄMTA HOS OSS

Du kan alltid välja att själv hämta varorna hos oss. Om du väljer detta alternativ, meddelar vi dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning. Adressen till vårt showroom är Lagnösundvägen 4 på Norra Lagnö. Att hämta varorna själv är självklart kostnadsfritt. Om en annan person ska hämta försändelsen behöver hen visa upp bådas giltiga legitimationer samt kvittot från köpet. Medtag bärhjälp.


LEVERANSTID

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse. Uppgivna leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och bekräftat din order till dess att din vara skickas från vårt lager. När varan är klar hos oss ligger leveransen normalt på ca 3-7 vardagar.

Leveranstiden på möbler ligger normalt på 2-3 veckor, förutom våra matbord som har en leveranstid på ca 5 veckor. Vi uppdaterar alltid vår aktuella leveranstid och du hittar det längst upp på vår hemsida. Vid frågor, kontakta oss på kontakt@historiskamobler.se.

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket/brev med Posten och kan hämtas på närmaste postombud. Du får en avisering via SMS eller som avi när paketet finns redo för avhämtning. Tjänsten kan endast utnyttjas vid köp på historiskamobler.se.


EJ MOTTAGNA VAROR

DHL kommer skicka en leveransbekräftelse till dig när varorna är klara för leverans. Om du inte mottagit någon avisering från fraktbolaget inom en vecka efter det att du fick din leveransbekräftelse, måste du kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall som lastpall eller större paket returneras till Historiska Möbler Sverige AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren inte medverkat till att hämta eller ta emot beställda varor enligt vad som anges nedan, trots påminnelser, uppkommer hanteringskostnader för Historiska Möbler Sverige AB. Historiska Möbler förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för dessa kostnader enligt vad som anges nedan.

* Inte hämtat ut paket från utlämningsstället

* Inte varit tillgänglig på uppgivet telefonnummer för avisering

* Vägrat ta emot leveransen

* Uppgivit felaktigt namn-, adress eller kontaktuppgifter

För varor på lastpall eller större paket är avgiften 3500 kronor inkl. moms. Avgiften täcker kostnaden för returfrakten och returadministrationen. Avgiften debiteras via faktura.
 

 


TRANSPORTSKADOR

Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen, alternativt när du hämtar möbeln hos oss. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras måste skadorna ha noterats. Bra om även chauffören kan göra en notering om skadan vid avlämning. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt ordernummer. Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballage.

Vid alla transportskador
kontakta kontakthistoriskamobler.se snarast. Bifoga tydliga bilder på skadan, på eventuellt skadat emballage och skicka med kvittot av köpet på Historiska Möbler. Ju mer dokumentation desto bättre. För att vi ska kunna reklamera varan gentemot transportör behöver vi anmäla skadan inom 1-3 dagar.

Varor måste därför ha synats innan de tas från oss. Fraktskador kan inte anmälas vid egentransport.